Call for partners: Brug af genbrugsemballager til takeaway

Københavns Kommune ønsker at indgå aftaler med caféer, restaurationer og lignende i det centrale København vedrørende data- og erfaringsopsamling ved brug af genbrugsemballager til takeaway i en testperiode på 1 år.

Formål

Formålet med opgaven er at generere ny viden og data om brug af genbrugsemballager til takeaway i praksis, der formidles til omverdenen med henblik på bredere udvikling og implementering af genbrugssystemer i København.  

Intentionen er, at københavnerne skal have mulighed for at returnere deres brugte kaffekopper og madbeholdere, hvorefter emballagen bliver vasket og brugt igen. Det vil være med til at skabe en renere by med mindre affald.

Hvem kan ansøge om opgaven? 

Alle virksomheder i Københavns Kommune, der ønsker at omlægge deres forbrug af éngangsemballage til genbrugsemballager i et genbrugssystem kan ansøge om opgaven. Dog kan virksomheder med et lukket serveringsområde som fx biografer, koncerthuse, indkøbscentre og lignende ikke få opgaven.  

Som et led i opgaveudførselen har virksomheden mulighed for at opstille returpunkter til genbrugsemballager på eget areal. De opstillede returautomater må udelukkende bruges til genbrugsemballager, der ikke er omfattet af pantbekendtgørelsen. Returpunkterne opstilles af virksomheden selv eller igennem den valgte operatør. 

Virksomheder kan ansøge om at teste brug af én eller flere af følgende 3 typer emballager: 

  1. mademballager
  2. drikkeemballager til kolde drikke
  3. drikkeemballager til varme drikke 

Ansøgningsmateriale

Læs annonceringsteksten for flere informationer og se ordregivers opgavebeskrivelse for en beskrivelse af opgavens omfang om minimumskrav.

Ansøgningsprocedure 

Ansøgningen om at få lov at afgive tilbud på opgaven skal fremsendes til circular@kk.dk og være modtaget senest d. 24. september. I ansøgningen beskrives kort i mail-form: 

  • Hvilket af virksomhedens P-nummer eller numre, som virksomheden agter at udføre opgaven hos.
  • Hvor mange emballager, der forventes i omløb i løbet af 1 år fra de(t) pågældende P-nummer eller numre
  • Hvorfor virksomheden ønsker at varetage opgaven, herunder hvordan brug af genbrugsemballager passer i virksomheden strategi fremadrettet.

Københavns Kommune udvælger herefter op til 25 ansøgere til at afgive tilbud på baggrund af nedenstående udvælgelseskriterier:

  • Virksomheden har et eller flere P-numre i - eller nær - indre by København.
  • Virksomheden sælger mad- og/eller drikke i engangsemballage og ønsker at overgå til genbrugsemballager.
  • Virksomheden har en klar strategi for at overgå til genbrugsemballager efter kontraktperiodens udløb.

Endelige tilbud skal fremsendes via mail til circular@kk.dk med teksten ”Indkøb af data og erfaringer ved brug af genbrugsemballager til takeaway” i emnefeltet. Tilbud skal modtages senest d. 9. oktober 2025 kl. 13:00.

Et genbrugssystem skal forstås som: 

  1. Udlevering: Emballagen, som kunden får udleveret, er designet til at kunne returneres, vaskes og bruges igen og igen.
  2. Returnering: Emballagen returneres enten i en returautomat, hos restauranten/caféen eller eventuelt hos en anden restaurant/café, der er en del af det samme system.
  3. Vask: Emballagen indsamles og vaskes
  4. Levering: Emballagen leveres tilbage til de virksomheder, der er en del af genbrugsystemet, så de kan bruges igen. 

Hvor stor er opgaven? 

Opgavens størrelse varierer alt efter, hvor mange emballager, som de deltagende virksomheder sender i rotation i løbet af ét år: 

  • 100.000 kr. eks. moms - for virksomheder, der årligt sender imellem 50.000-250.000 emballager i rotation.
  • 200.000 kr. eks. moms - for virksomheder, der årligt sender imellem 250.000-500.000 emballager i rotation.
  • 300.000 kr. eks. moms - for virksomheder, der årligt sender mere end 500.000 emballager i rotation. 

Det er kun emballager, der årligt sættes i rotation af de P-numre, der udfører opgaven, som tæller med. Det betyder, at én virksomhed kan give et tilbud på maksimalt 300.000 kr. Tilbud over dette budget vil blive afvist.

Virksomheder med under 50.000 emballager i omløb i løbet af et år kan også søge om opgaven. Størrelsen på opgaven defineres i så fald af Ordregiver forud for kontraktindgåelse.   

Contact

Sarosh Qureshi

Sarosh Qureshi

Jonas Åbo Mortensen

Jonas Åbo Mortensen